8:45 skulle vi vara i Kristianstad. Först för att sätta picc-linen o sen skulle behandlingen börja kl 10. 

Vi har inte haft nån vinter här än, men kan ni tro, den skulle tvunget komma i går morse! 
Vi gick upp 05:15 o det snöade från höger o vänster! Det snöar aldrig uppeifrån i södra Skåne 😝
Vi gjorde oss i ordning o gav oss iväg. P hade tagit ledigt o körde, tur de!
Det var snorhalt o så snö på det! 
Men sen när vi närmade oss Kristianstad var där inte mycket snö. 

Tog min tablett mot illamående. Den ska vara i 5 dagar. Den orsakar dock förstoppning ✅ check på det o hallelulja kan man ju säga! 

Var lite nervös för det här med insättning av Picc-line. 
Men det gick bra! Dock värsta op kläderna på sköterskan o min arm kläddes in i grönt skynke! 
Så skar hon et litet snitt, utan bedövning då ju, men det var värre o plocka ögonbrynen i lördags 😝 nästan. 

En lång slang, ska in i venen från överarmen o in mot hjärtat. Det känns inte, man har ingen känsel i venerna. De gör det med hjälp av ultraljud så de hittar rätt! 
Men när hon satte in den så hade jag nog en nerv där. Hu, vilken obehaglig känsla! Det gjorde inte ont men kändes obehagligt när hon tryckte där. Armen ryckte till o det kittlade ner i tårna! 

Så hon tyckte att det var bäst att dra ut den o sätta den längre upp. Jodå, nytt djupt andetag, o nytt snitt! 
O där kändes det betydligt bättre 👍🏻 
Så eftersom den inte sys fast utan kroppen ska ta hand om den får jag inte lyfta på en vecka... eller ett år var det nog, som jag är befriad från alla köksgöror o dammsugningar 😝 
P hörde inte detsamma 😂 han sa en vecka, så det var nog så! 

Sen fick jag hämta P o vi blev invisade till vår plats i cellgiftsrummet. En grå skön skinnfåtölj med massa olika läge till mig, P fick en vanlig pinnstol! 
Sen kopplades det in ett dropp i picclinen medans vi väntade på mina 2 påsar skulle komma. 
Fick även cortison insprutat💉. Mot illamåendet.  
Det ska jag ta nu i 3 dagar. Fick även 2 olika sorters illamående tabletter med mig hem. 
Cilaxoraldroppar mot förstoppning 
(  det tar jag redan sen innan, men får det så länge jag går här, utan att hämta på apotek) 
Och sprutor som ska höja de vita blodkropparna. De ska jag börja med på fredag o 8 dagar framåt! 
Det är mycket piller o grajs o mycket att komma ihåg! Tur P var med med sina öron 😍
Men återigen: jag kan inte säga det många gånger nog, vilken fantastisk personal 🙏🏻❤️
Man blir kolugn bara de visar sig 😍 fantastiskt! O en stor hjälp mitt i detta! 

Vi fick kaffe o juice o 
Sen kom då mina påsar! 
Först den rosa,  rose’vinet 😝 

Så sitter man där o tankarna virvlar: 
- känner jag nått? 
-nu känns det nog! 
så har 30 minuter gått o det kändes ju inget! 
Den andra påsen kopplas in, nu med genomskinligt gift. 
30 minuter på den oxå o vips är jag klar! 
Picclinen lindas in o syns knapp om jag inte tvunget ska ha linne o det tänker jag inte ha 👍🏻

Får en vit liten plastpåse som ska följa med varje vecka till min distrSköterska o sen igen till onkologen. Med info, omlägg o provtagningsremisser. 

Ska lägga om picclinen varje måndag. O vet ni: min sköterska på onkologen, Hanna, hade till o med bokat tid nu till måndag, på min novaklinik i Sjöbo! Återigen: FANTASTISKT 🙏🏻

Sen pratade vi lite om ditten o datten! Hanna skulle gå o vaccinera sig mot mässlingen. Hennes kollega kom o hämtade henne. O det var ju vår kontaktsköterska på bröstmottagningen 💕 
Hon stannade först till, hon hajade inte riktigt att de två skalliga, som såg likadana ut, var det paret hon träffade för 1,2 vecka sen! 
Sen kom hon o pratade o tyckte det var härligt att vi gjort av med håren, tillsammans! 

Sen var vi klara o jag gick på toa! 
Oh, jisses 😱 hela toastolen såg ut att va fylld med rose’vin! 
Tur de hade sagt det till mig, annars hade jag trott att jag höll på att förblöda! 

Inom på apoteket för att öka på min lilla sminksamling. Nu med ett puder för att dämpa mina blossande, cortisonkinder, som Hanna sa att jag kom till att få. 

O jisses, nu har jag snart köpt smink för tusen spänn 😱
 herregud, man fick ju hela Åhléns sminkavdelning för det priset, sist jag handlade 1984 😝
Men det kostar att ligga på topp, o ha cancer 👍🏻

Sen blev det hem  o vila middag. Något trötta båda två! 
Fick ta en illamående tablett då o en när vi gick o la oss för natten. Sen vaknade jag 05:10 o mådde lite tjockt så då tog jag en till. För det var bättre att övermedicinera än att gå o må illa, fick jag besked om! 

Det var allt för igår 
Puss o kram o tack för ni vill läsa o kommentera ❤️ det värmer 🙏🏻


(null)
Den rosa är tom o påse 2 går in. 
(null)
Min picc-line 
(null)
Här kommer det rosa! Guardian angels watch from above 😇 Tack Springsteen för den texten! 
(null)
Ja, vi lekte lite med snapchat oxå 😂
(null)
5 dagars pillan mot illamåendet 


bröstcancer, cellgift, livet,

3 kommentarer

Ingela

17 Jan 2018 14:23

Hallå snygging! Nu är det gjort, första steget taget på din nya resa. Läkemedlet mot illamående är nytt för mig. Hoppas det är så bra som det låter. Annars om tjuvtjockheten slår igenom kan du prova knapra på några salta kex. Kan ibland hjälpa säger dem som vet.
Ha nu en fin dag fina vän! Kramen <3

Svar: Halloj kompis 😍
Ja, nu är 1:a gången gjord, 5 kvar 👍🏻 tack för du hejar på mig ❤️ viktiga vän
Anne Persson

Åse

17 Jan 2018 15:04

Hela du är livsglädje och positivitet. Är det någon som fixar det här så är det du <3
Kram på dig!

Svar: Tack Goa Åse 🙏🏻❤️
Kram på dig, viktiga vän
Anne Persson

Inger Pålsson

18 Jan 2018 00:32

Heja ,heja!!! Nu är du igång!
"Kul" är väl inte rätta ordvalet...men väldigt intressant är det att höra hur detta går till o känns...det tycker jag på allvar.

Nu håller vi alla tummar som överhuvudtaget finns på att du ska få må ok trots alla tuffa motmedel du ska passera så att säga...innan du tittar ut på andra sidan <3

Kram finaste vännen <3

Svar: Tack Inger ❤️
Ja, skönt är det att kunna räkna ner nu när det kört igång!
Va glad jag blir att du tycker om att följa detta! ❤️ Allt är ju nytt o ovant, därför är det skönt att skriva av sig!
Sen om ordet cancer kan bli lite mindre skrämmande är det bara plus 🙏🏻
Bamsekram på dig 😘
Anne Persson

Kommentera

Publiceras ej