Ja, så är det. 
Nedräkningen har börjat! 
Strålning nummer 1 är nu gjord o det gick strålande 😝

Började med informationsmöte med sköterskan. P o H var oxå med på det. 
Bra med många öron vid såna möten. 

Får inte sola området som strålas, eller ens vistas i solen utan att lägga något över det strålade området. 
O nästa år måste jag ha hög solskyddsfaktor 30-50 där 😳

 Ups, vi som är så dåliga på sånt.. 
Aja, man är väl inte sämre än man kan bättra sig. Har ju ett helt år på mig! 

Tvål utan parfym ska användas där.
 Sen ska jag smörja med en parfymfri lotion efteråt, inte innan. 
Har fått recept på en cortisonsalva som de säger till mig att hämta OM det behövs. 
Så tur jag har solat som en galning nu innan 😝

Kronisk trötthet (fatigue) är en biverkning😴
 Jodå, tack för det! 
Det har jag ju redan efter cellgifterna. 
Så min familj o mina vänner, om jag somnar mitt i en konversation eller trevlig middag, så är det inte ert sällskap det är fel på: utan det är jag, enbart jag 😝

Sen gick vi in i strålningsrum nr 2. Har samma rum alla gångerna om de inte säger nått annat. 
P o H följde oxå med. Sköterskan sa det, för att de oxå ska veta hur det ser ut 👍🏻 toppen ju! 

O det ser ju ut som värsta rymdrummet 😝 
Ja nu är jag ju ingen expert på sånt men har allafall sett "Månbas Alfa" (tv-serie) på 70-talet. 
Först är det kontrollrummet, där sköterskorna sitter o styr alltihopa. Sen är det en lång grå korridor som leder in i själva strålningsrummet. 
Väl där är där en brits o en stor tunna-trumma, eller som ett gigantiskt mikroskop, typ. 

Nu fick P o H lämna rummet o gå ut genom dörren som öppnas längs med väggen.. Ja så som den gjorde på " månbas Alfa". Det tyckte man var spejsigt som 9-åring 1979 😝😝

La mig på britsen med bar överkropp och med armarna över huvet. 
Sen ritades det på mig. Dessa streck ska jag vara rädd om o försiktig med när jag duschar. De ritar de i dagligen om det behövs. 

Jag ska strålas med andningsteknik. 
Får upp en ruta ovanför mig 
(samma som jag testade fast med glasögon vid CT) 
där jag ska dra andan till mitten i den rutan och hålla den där tills sköterskan säger tack. 
Det är en bra teknik för att slippa strålningsskador på hjärta o lungor. 
Testade det idag o det funkade bra. 
Så alltsom allt tog det väl 1,5 timme. 

Det känns inget o det syns inte på mig, även om jag tycker att jag strålar lite extra 😀

Tror att den kroniska tröttheten slog på bums 😝
För jisses, vad trött jag är/blev. 
Vi gick inom på caféet o fikade. Sen körde vi P till jobbet. 
Så hämtar vi honom kl 00 när han slutar, mysigt! 
Därför ligger jag o vilar nu så jag är vaken när vi ska hämta honom. 


Ska även börja med 10-årstabletten - Tamoxifen, idag 💊 
den som ska förebygga bröstcancer. 
Så den 12/6-2028 tar jag sista pillan 😱 Jisses! 
Det är en anti-östrogen tablett. 
O den ska jag ta för att min cancer var hormoniell. 

Den har ju såklart oxå en massa biverkningar😱 

Ja, jag vet att det är väldigt individuellt med biverkningar men lär ju garanterat få 
de nattliga svettningarna.. Halloj klimakteriebesvär! 
kanske illamåendet men hoppas inte få håravfallet eller mer ont i magjävlarna som oxå är vanligt. 

En av biverkningarna (dock sällsynt) om man läser bipacksedeln är : 
Endometrios som kan ge smärta i magen 
Äggstockscystor 
👍🏻 det bockar jag av redan innan jag påbörjat behandlingen 😝

Aja, nu ska jag inte måla fan på väggen, utan jag får se vad som händer, om nått händer, helt enkelt! 
Inte lönt att oroa sig i onödan faktiskt! 

Så, nu säger jag gonatt i två timmar o glöm inte njuta av livet en stund varje dag 💕
Puss o kram 

(null)
Väntrum, äntligen lite färgglatt 
(null)
Samtalsrummet 
(null)
Själva strålningsapparaten o britsen. 
(null)
Glutenfri ägg o sillmacka i sjukhuscafeet 
(null)
Info om tröttheten 
(null)
10-års tabletterna 
(null)
Lite skriftlig info 
(null)
Nu växer det på, det grå 👵🏼









1 kommentarer

Harrieth

12 Jun 2018 20:11

Låter jobbigt att ligga så med armarna 😣
Men hundan va håret växer, tycker inte det va längesen sen du raka ab dej håret
Ja, nu hoppas vi ju att du slipper ifrån biverkningarna

Svar: Äsch, det var ju bara idag som det tog 1,5 timme pga extra mätkontroller. I morgon blir det nog max 15 minuter som jag ligger så 👍🏻
Ja eller hur? Det växer ju rekordfort👵🏼 skönt det!
Kram på dig
Anne Persson

Kommentera

Publiceras ej