Mådde kass i torsdags o mot kvällen blev det sämre.
 Tog febern, jodå 38,1 😡
Får man feber (38 grader) vid cellgiftsbehandling så ska man åka in till sjukhuset. 
P jobbade kväll. H kom hem efter jobbet o ville köra mig till akuten. Men jag vill vänta till fredag o ringa onkologen.  Natten blir svettig o kylig, allt på en gång. 


Jodå, febern är ju kvar på morgonen. Ringer onkologen o det är sköterskan Hanna som svarar. Jo, jag måste åka in, säger hon! 
Packar väskan ifall de tänker behålla mig! 
Har varit bered på att det kan komma nångång under behandlingen o nu är vi där... 

Vi kör till Kristianstad o jag mår rätt kass så jag sover hele vägen dit. 
Väl där kommer vi in nästan direkt på ett rum. Ett rum med en säng som är så smal att jag är rädd för att bara halva jag får plats. Men den går utmärkt att sova på ändå 😴 så trött! 

Givetvis funkar inte min piccline idag 😡 den går att spruta in i men backflödet funkar inte så de får sticka mig vid provtagning. Både armveck o handleden blir stucken. 

En manlig sköterska kommer in o säger att nu ska han göra en riktigt obehaglig sak på mig 😱
Han sa att han hade gjort det på sin utbildning o det var riktigt obehagligt! 

Men hallå, det vill jag inte veta! O jag vill icke gå igenom det.. men det säger jag ju inte! 

Han ska alltså köra in en "plastping" i min näsa o ner till mandlarna, nästan 😝
 den är minst en meter lång, den där "pingen" ... eller så är det bara jag som är feberyr o ser den som så lång! 
Han undrar om jag är redo? 
Hu, ja okej då! 
Håller P i handen. Han viker sig en gång o går ner på knä när jag klämmer hans hand så hårt så blodvite uppstår 😱 måste man inte få en stelkramsspruta då? När man blir skadad av en annan människa? Äsch, nä det behövs nog inte😝
Alla fall så var det en sjukt obehaglig upplevelse, det där! 

Efter en massa provtagningar o undersökningar så kommer de då o säger att de tänker behåller mig 😳 

Fan, på ren svenska! Eller Det e ju fan ! 

Så, efter 5,5 timmar på den smala britsen får jag komma upp på ett rum. Eget rum med tv. P är med ❤️ 
vid 19:30 hämtar de mig o kör ner mig på lungröntgen. Har lite hosta så de vill se så jag inte har lunginflammation eller nåt. 
Picclinen röntgas oxå för att se så den är ok. Det är den 👍🏻 o lungorna oxå. 

Upp på 5:våningen igen o då har H kommit från jobbet ❤️ 
De stannar en stund o kör sen hem o lämnar lilla mig där! 

Där o då blir det lite jobbigt... 

Men är trött trots att jag sovit stora delar av dagen, så jag somnar nästan bums. Blir väckt vid 00- tiden av att de kommer med en påse antibiotika, igen. 
Sen kommer de igen vid 05:30 o tempar o prover tas. 
Jippie, febern är nere på 36,4 👍🏻 då får jag nog åka hem igen..., antibiotikan gör sitt jobb. 

Ronden kommer kl 9 o nä, de tänker då icke släppa hem mig 😕
Mina vita blodkroppar går tydligen bananas o sänkan är hög. Dr säger att vi får ta det dag för dag. Men ska inte ta de två sista sprutorna. (Zarzio)
P kommer vid 2 😍 med kakor o tidning o kaffe, som jag inte kan dricka. 
Han är hos mig hele eftermiddagen ❤️ har ju eget rum o får måltiderna serverade där. 

När P kör hem vid 18 tiden är det jobbigt igen 😢 o det kommer över mig att jag har cancer ( eller hade) ... jag glömmer liksom av det när jag mår bra!

Får mer antibiotika under dagen o natten o vid ronden på söndagen säger de att jag får åka hem 🙏🏻 wehaaa! 
Blodkropparna är inte bra o inte på rätt värde men får äta antibiotika en vecka till. 

Ringer P bums o han kastar sig i bilen för att hämta mig 🙏🏻😘 H är oxå med. 

Väl ute bara drar jag ett djupt andetag i den friska luften, Så skönt! 

Kräver att P kör om Max för jag är så sugen på en milkshake 😀 tog en lyxmilkshake, päron och med grädde! 

Kommer hem till två lyckliga hundar 💕 
Puss o kram 

(null)
Fick underbara rosor när jag kom hem 
(null)
Dessa två alltså ❤️❤️
(null)
Så glad av frisk luft! Nu är jag något svullen i ansiktet. 
(null)
Ren glädje i en milkshake 
(null)
Lördagens kvällsmat 
(null)
Sover bort den mesta av tiden 
(null)
Lördagens lunch var gjord för de utan smaklökar 😝
(null)
Planerar min trädgård 
(null)
Antibiotika 
(null)
Frukost
(null)
Utsikt från 5:e våningen 
(null)
Det blev en pizza vid sjön på söndagskvällen 😍

 





2 kommentarer

Harrieth

26 Apr 2018 09:41

Alltså den där plingen lät ju inget vidare, fy tusan. Skönt att du inte behövde ligga kvar så länge

Svar: Nä fy tusan vad obehagligt det var 😱 Ja tur det.
Anne Persson

Ingela

27 Apr 2018 11:32

Åh nu blev jag rent så rörd av dina ord och känner med dig så när du blev lämnad "ensam" på sjukhuset. Den känslan vet jag hur den är och viljan att bara få komma hem är övermäktig.
Som jag sagt många gånger så kämpar du på så kanonbra så det är helt otroligt att du inte har fler såna där tunga stunder. Det är ju för att DU är DU! <3

Var det en nasofarynx "ping" han stoppade i näsan på dig? Alltså man odlar från slemhinnan för att se om det är virus eller bakterier du drabbats av. Vet att det är obehagligt men inte att det är så som du beskriver det. En nyttig info för en annan som utsätter folk för det. Måste nog testa på mig själv en dag så jag vet hur det känns. Usch vad vi utsätter patienterna för, egentligen!

Nåja, jag är så glad att du återhämtade dig så pass snabbt efter denna tuffa omgång. Snart är det värsta över skulle jag tro. Kram <3

Svar: Ja, så hette det kanske?! Himla otäckt var det!
Brukar ju må bra här nu, denna sista veckan innan CG, men får nig räkna med att det blir såhär nu i ca5 veckor till.., sen är det över med detta.
💕 många kramar
Anne Persson

Kommentera

Publiceras ej