Så var det då tisdag igår o tid för sminkkurs. 
Den hölls på bröstmottagningen på Kristianstads sjukhus. 
Jag var i god tid.
 Kommer till väntrummet. Visste inte vilka som skulle på kurs o vilka som skulle på mammografi. 
Sätter mig i en stol o det sitter två damer bredvid. Den ena har en kort snygg frisyr o den andra har ljust långt hår som hon har satt upp lite slarvigt med en scarves, snyggt. 
De säger till mig att jag är fin i min prickiga klänning o prickiga turban. Kul att höra 😍 jag hade prickiga strumpor oxå men de syntes ju icke i mina skor! 

Det visar sig att de oxå ska på kursen, o att de har peruk. Det kunde jag aldrig tro! De sitter så snyggt på dem👩🏻
De hade varit hos frisören, som sålde perukerna o fått dem klippta. 

Vi får kaffe o så välkomnas vi in i rummet. Vi är 8 damer i olika åldrar. Jag är näst yngst. 
Uppradat på vår plats står 4 olika flaskor, o en stor necessär. 
Som tur e ligger det en beskrivning framför oss o det står varsin spegel. 
O det är en sån spegel som har förstoring på ena sidan 👍🏻 
Vi börjar med att ta av peruker o sjalar, turbaner o mössor. En dam behåller sin på, hon är inte bekväm utan. 
Alla har köpt peruk, utom jag. Tjejen sidan om mig har dock icke packat upp sin. Hon använder en tunn mössa än så länge. 
Vi brister ut i skratt när vi är "nakna". Det ser väldigt komiskt ut, faktiskt 😝 
Nån har rakat skallen slät. Nån har som jag, lite fjun här o där. En har inga bryn alls, medan vi andra har lite kvar. 2 st är så rödblossiga i ansiktet av cortisonet. En har tatuerat sina bryn, innan hon visste att hon hade cancer. 

Vi börjar med att torka av vårt smink. Jag hade inget på för jag tänkte att man kommer väl inte sminkad till en sminkkurs. Men jo, det gjorde man visst 😳
Sen var det en creme som skulle tas under ögonen o på locken. O sen en ansiktskräm utan på det.
Så var det dags att öppna necessären o plocka ut det som låg i! 
O jisses med grejor! 
Det var puder, o täckpuder, rouge, mascara, ögonskuggor, läppenna, läppstift, ögonbrynspenna, eyeliner o en borste mjukare än bomull. 

Som tur var, var det två st tjejer som kan sånt här som höll i kursen. Framför oss låg ett schema med 12 steg. Så vi skulle få allt på, i rätt ordning o på rätt plats. 💄

Fick även lära mig att en mascara ska man max ha i 3 månader 😳😳
Jisses, tur jag slängde den från 1985 🤣

Det hör till saken att jag nästan är blind utan mina glasögon, så spegeln med förstoring den behövdes verkligen för att jag skulle få allt på rätt plats! 

Men vi fick på allt o alla blev så fräscha. Vi såg verkligen piggare ut, 2 timmar senare. 
Nån ville knappt se sig själv i spegeln när vi kom dit... så tråkigt att känna så. En fick inte komma hem om hon hade läppstift 😆😆😆 så det åkte av igen. Det gjorde mitt oxå. Inte pga order från P utan för att jag trivs icke i läppstift! Jag känner mig så konstgjord med läppstift! Även om detta var en mild snygg färg! 

Tycker det är skitsnyggt på andra, speciellt dessa röda läppar 👄💄 jättefint! 

Sen avslutade de med att visa lite olika turbaner. O hur vi kan knyta en vanlig scarves runt huvudet. 

Så jag kände mig så snygg när jag gick ut från bröstcentrum.
 Hade följe med tjejen som satt sidan om. Hon skulle hämta ett intyg på onkologen. De skulle ut o resa... men så kom cancern emellan o de fick avboka 😕 

Gick inom på caféet o skulle köpa en macka. Hade inte ätit mer än  2 knäcke kl 10 o nu var kl 16, så magen knorrade lätt. De hade slut på glutenfritt bröd 😳 så det blev ett marabou choklad istället 😝

Kan säga att det var en nöjd men riktigt trött kvinna i sina bästa år som kom hem till skogen igår! 

Idag börjar jag med cortison inför morgondagens 4:e omgång cellgift! 
Tänk, sen är det bara 2 gånger kvar 👍🏻

Känner att jag är tröttare nu, i hele kroppen. Magen har varit jobbig denna veckan, så det har blivit en del smärtstillande denna veckan. 

 Men jag har umgåtts med underbara vänner. 💕 
Varit på Vellingeblomman.
varit i Limhamn, förlåt, PÅ Limhamn i H:s nya lägenhet.
varit hos mamma o pappa o ätit lunch, gått mina promenader Så jag har inget att klaga på! 

Så fånga dagen o rocka era sockor idag
Puss o kram 
(null)
Fick blommor av H igår 😘❤️
(null)
Premedicineringen är igång
(null)
De 12 stegen. 
(null)
Tips att få brynen på plats
(null)
Necessären 
(null)
Nysminkad. Med choklad i munnen, därav minen 😆
(null)
Massa grejor
(null)

(null)
Påskriset är inne 
(null)
Vi rockar sockorna för att vi alla är olika 🧦🧦 #rockasockorna

Kommentera

Publiceras ej