Låter ju jävligt snyggt det där, Post-Covid! 
Men att ha det är inte snyggt nånstans! 

Igår var det tid för besök på Post-Covid mottagningen på Ystad sjukhus! 
Jag skulle träffa En fysioterapeut kl 14. 
Jobbade till 12:30 o körde inom Willys o plockade ihop en sallad o körde ner i småbåtshamnen o åt den! 
Bra val ändå 👍🏻
Jag ska ju bli "smal o snygg" om ni minns 🤣
 (Tiffany från Hipp Hipps uttryck, när hon går på ett viktväktarmöte) 
Det går sådär 😂


Väl på plats så ska jag göra gångtest o uppresningstest. 

Jag ligger under gräns, på båda, blir resultatet. 
Blir flåsig o mina ben gör ont! 
Det blixtrar till  lite för ögonen när jag går o jag får pausa. 
Hostar lite o flås-andas. 
Får ont i vä-lunga. 

Det gör Förbaskat ont vid uppresningarna! 
Bara på ovansidan av låren o baksidan av vaderna! 
Högst märklig känsla! 
Antagligen syresätter jag inte ut i musklerna, Tror hon! 
Men syresättningen annars, ligger bra! 
O pulsen går ner snabbt, efter ökning! 
Jag andas inte ända ner i lungorna, djupandas! 
Det gör man inte när lungorna blir så angripna som mina var i mars, tydligen, eller vid lunginflammation o liknande. 
Man andas korta tag, för att slippa hosta o då drar lungorna ihop sej, längst nere, förklarade hon. 
Typ som att de krymper.. 🫁

Får en flöjtgrej.. Att träna lungorna med. 
10 andningar en eller två gånger om Dan ska jag göra! 
Det ska jag absolut 👍🏻 


Jag ska göra lågintensiv träning! 
Pjio, var rädd att jag skulle behöva börja på gym o styrketräna 4 gånger i veckan 🤣
Det ska gå att få tillbaka livet, förhoppningsvis som det var innan Coviden. 
Men det kommer ta tid. 

Jag blir erbjuden en plats i sjukhusbassängen 🙏🏻 🏊🏻 med start nästa vecka! 
10 gånger med andra som är lungsjuka 😳
Har inte tänkt på mej själv som lungsjuk! 
Jag säger JaTack, o känner mej så lyssnad på 😍🙏🏻 
det är inget som bara sitter i skallen, det är på riktigt med ben, lungor o allt! 

En arbetsterapeut från teamet kommer oxå kalla mej. 
Nästa Vecka ska jag ha ett dygns EKG på mej. 
Är inte ett dugg orolig för att det visar nått! 
Pulsen rusar ju då o då men det är endast pga post-coviden o inget annat, det är jag säker på. Eftersom det inte kommit förrän efter det. 

Helt slut efter vår timme ihop, kör jag hem o lägger mej på sängen.
Tung i huvudet av all information.
 Det är som om huvudet oxå har krympt, av Post-Coviden, som lungorna! 
Det får liksom inte plats så mycket längre i det 🤯
Det är en märklig känsla. Hoppas det oxå går över! 

P är hemkommen från jobb o går med hundarna. 
Han lagar kvällsmat o jag hinner svälja sista tuggan innan jag somnar kl 19:45 😳 
Jag är helt hopplöst trött på kvällarna.. 
Tur ändå att det är pandemi så man inte ska umgås med folk till kl 01 🤣 
Jag får träna på det oxå, att hålla mej vaken.. 



Men jag tycker ändå att jag mår bättre nu än vad jag gjorde i oktober-november- december 🙏🏻 
Jag behöver inte sova 2 timmar mitt på dagen. 
Om jag inte gjort nått särskilt som kräver det. 
Jag kan jobba halva Dan o sen gå med hundarna när jag kommer hem,  vissa dagar. 
Jag tycker paprika luktar o smakar vidrigt 🤣
Ingefära smakar nått, men absolut inte ingefära. 
Viss handsprit på offentliga ställen stinker o sticker långt upp i pannan, känns det som. 
Det ser jag bara som positivt o att det händer nått i lukt o smakområdet 👏🏻 

Ja kära ni, det var det besöket. På onsdag är det tid för besök hos Kerstin på Rehab.
Dags för Ny armkompression. De blir väldigt slitna på 6 månader. 
Behöver även handske igen, då arm o hand svullnat igen. Det går i perioder det där o nu är en svullen period tydligen! 
Har rejält ont i den o stickningar i fingrarna. Armbågen är Inge kul. Men kommer inte få mer kortisonsprutor i den. Synd för det hjälper bra! 

Äsch, sånt är livet o det ska kännas att man lever 😃 o det gör det.. Känns! 

Puss o kram 😘 
(null)
Kvällsmat hos F o J, rårakor med tångcaviar o räkröra 😋 supergott 
(null)
Glutenfri semla 
(null)
Tulpaner 
(null)
Kolla 😍👣 Sannas fötter! Vilken ljuvlig julklapp 
(null)
Vi körde till Lund o åt på ved, en söndag! 
(null)
Nu kommer ljuset 🙌🏻
(null)
Gröngräs på promenaderna nu 
(null)
Kvällsljus över sjön 
(null)
Frukost 
(null)
Albert fyllde 10 år o fick en John Blund! Han blev så glad 🥳 
(null)
Ser ut som om hele skogen fått Corona! Så brunt.. 
(null)

(null)
Ännu ett Väntrum 
(null)
Blodclementin 
(null)
Fyndat julrosor! Min favoritblomma på vintern 
(null)
Illamåendearmbanden är på nu, dygnet runt! Så är det ibland. Har köpt en tyngdfilt från cura 👍🏻 så skönt! 
(null)
Salladslunch i småbåtshamnen i Ystad 
(null)
Andningsmaskinen 
(null)
Ska få upp de tre bollarna i taket på den genomskinliga lådan. 
(null)
Kallelse 
(null)
Lövbiffsrullader med rotfrktsgratäng o en sjuhelsikes massa grönsaker, recept från Viktväktarna 


1 kommentarer

Lena

18 Jan 2022 07:53

Eller så är det som min mamma säger: Nu är hon så gammal och huvudet är så fullt att ska hon lära sig något nytt måste hon glömma något annat. Det får liksom inte plats….

Svar: Hahaha, ja så kan det ju oxå va 🤩 den där åldern lixom
Anne Persson

Kommentera

Publiceras ej